سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بازار کار

استخدام در شرکت های بین المللی

برای بسیاری از افراد استخدام شدن در یک شرکت معتبر بین المللی مانند گوگل یا اریکسون آرزو محسوب می شود. کار کردن در اینگونه شرکتها علاوه بر مزایای مادی احترام زیادی را نیز برای افراد ایجاد می کند.اغلب این شرکتها در وبسایت خود بخشی دارند که مربوط به متقاضیان استخدام است و در آن بخش چگونگی ارائه تقاضا و مراحل استخدام توضیح داده شده است.بعبارت دیگر درهای این شرکتها همیشه به روی افراد مستعد، قابل و توانمند گشوده است.

برای استخدام شدن در این شرکتها چه معیارهایی وجود دارد و به چه نکاتی باید توجه داشت؟ پژمان دشتی نژاد از کامندان شرکت گوگل در مصاحبه ای که روزنامه آسیا در شماره 524 خود آن را منتشر کرده است، به سرفصلهایی که برای استخدام شدن مهم هستند، اشاره می کند.نکات مورد اشاره در این مصاحبه عبارتند از:

- رزومه حرفه ای: رزومه را مناسب و حرفه ای تهیه کنید. فرم ظاهری رزومه بسیار مهم است و باید دارای ساختار و چیدمان استاندارد باشد.

- کارهای فوق برنامه: کارهای فوق برنامه ای که شخص انجام می دهد برای شرکتها اهمیت دارد.اینکه متقاضی عضو NGO باشد یا در کارهای خیریه شرکت کند، مهم است. آنها می خواهند بدانند کارمندشان خارج از محیط کار چه می کند. حتی نوع ورزشی که فرد انجام می دهد یا سازی که می نوازد دارای اهمیت است.

- داشتن توانایی مدیریتی: لازم است فرد در دو حوزه مدیریت پروژه و مدیریت انسانی توانمند باشد.شرکتها علاقه دارند کسی را استخدام نمایند که هم در رشته خود موفق باشد و هم بتواند پروژه و انسانها را مدیریت کند.

- توانایی زبانی: دانستن زبان انگلیسی برای کار در یک شرکت بین المللی امری کاملا" ضروری است.اما اگر کسی زبان سومی را هم بداند ،در استخدام او موثر خواهد بود.

- دانش کاری: بدیهی است که فرد باید از دانش کافی در زمینه کاری که تقاضا می دهد برخوردار باشد.

- اطلاعات درباره شرکت مقصد: مهم است که در حین مصاحبه اطلاعات حداقلی درباره جدیدترین اخبار شرکت داشته باشیم. اخبار شرکتهای بزرگ در اینترنت وجود دارد.

- سوابق حرفه ای: برای شرکتها مهم است بدانند افراد تا بحال چه مشاغلی داشته اند و کارهایشان چه نتایجی داشته است.این نتایج باید قابل لمس باشند و صرف اینکه کسی بگوید در فلان جا مدیر بوده ام دردی را دوا نمی کند.

- درخواست نامه: مهم است که خود را خوب معرفی کنیم و در این نامه بگوییم که چرا بدرد اینکار می خوریم. داشتن یک درخواست نامه خوب مقدمه ای است که شرکتها بسراغ رزومه شخص بروند.

امید است شاهد حضور هرچه بیشتر هموطنان در شرکتهای بین المللی بویژه در داخل میهن باشیم.     


آگهی های روزانه استخدام

یکی از روشهایی که جویندگان کار برای دستیابی به شغل از آن بهره می گیرند، مراجعه به آگهی های استخدام روزانه است. این نوع تبلیغات معمولا" در جراید محلی و گاه در بخش تبلیغات رایگان برخی از وبسایتهای مرجع منتشر می شوند و هدف از آنها بیشتر جذب فوری نیرو با صرف هزینه کم برای تبلیغات می باشد. برای کاهش هزینه ها غالبا" آگهی دهنده متن تبلیغات را کوتاه انتخاب می نماید. موسسات و بنگاههای بزرگ اقتصادی اغلب آگهی های استخدام خود ار بصورت سراسری در نشریات کشور یا وبسایت همان بنگاه منتشر می نمایند. در اینگونه بنگاهها و موسسات، متقاضی جهت استخدام باید مراحلی گوناگون مانند شرکت در آزمون کتبی یا مصاحبه را طی نماید و دوره زمانی از مرحله تقاضا برای استخدام تا جذب شدن در کار طولانی است و گاه ممکن است یکسال نیز بطول انجامد.

آگهی های روزانه مربوط به موسسات و بنگاههای اقتصادی کوچک یا متوسط می باشد و اغلب مراحلی مانند تکمیل فرم تقاضا و مصاحبه را دربر می گیرد. پذیرش یا عدم پذیرش متقاضی معمولا" در زمان کوتاهی مشخص می شود.در آگهی های روزانه برای افرادی که تجربه کاری و تخصص چندانی ندارند نیز فرصتهایی وجود دارد.

آگهی های روزانه یک منبع مهم برای جویندگان کار و کسانی که نیاز فوری و مبرم به اشتغال دارند محسوب می شود.در این مقاله ابهامها و مشکلات جوبندگان کار  در مراجعه به این نوع  تبلیغات را بررسی می کنیم و سعی داریم روش صحیح استفاده از این نوع تبلیغات را ارائه نماییم. مراجعه کنندگان به آگهی های استخدام روزانه معمولا" پیش از تماس با آگهی دهنده با ابهامات زیر روبرو هستند:

هویت آگهی دهنده

آگهی دهنده ها در این نوع تبلیغات، بخاطر کاهش هزینه ها از توضیح درمورد سوابق و موقعیت بنگاه اقتصادی خود حتی المقدور خودداری می کنند. برخی از بنگاهها نیز به درج شماره تلفن اکتفا می نمایند. از اینرو کارجو واقعا" بدرستی نمی تواند از متن آگهی به میزان اعتبار و حتی نوع فعالیت بنگاه پی ببرد.

حقوق و مزایای شغل

معمولا" مشاغلی که در آگهی های روزانه ارائه می شوند، حقوق و دستمزد کمتری نسبت به استخدامهای رسمی دارند. به ارقامی هم که گاهی در متن آگهی اعلام می شود چندان نمی توان اعتماد کرد. به این نمونه توجه کنید:

استخدام کارمند فروش کامپیوتر

حقوق ماهی 500 هزارتومان

تلفن .........................

بعد از ارتباط با آگهی دهنده مشخص می شود که حقوق مذکور زمانی به کارمند تعلق می گیرد که حداقل 20 کامپیوتر در ماه بفروشد.این در حالی است که بنگاه فوق بسختی می تواند 2 کامپیوتر را نیز در ماه بفروش برساند.

سعی نکنید که بخواهید در تماس تلفنی از میزان حقوق و مزایای شغل درخواستی اطلاع کامل پیدا کنید. معمولا" بنگاهها و موسساتی که با آگهی های روزانه نیرو جذب می کنند، دستمزد را با توجه به قابلیت و کارایی اعلام شده از سوی متقاضی در نظر می گیرند. بنابراین چاره ای نمی ماند جز آنکه برای شغل مربوطه تقاضا بدهید و با کارفرما بحث و گفتگو کنید.

نوع شغل و وظایف کارمند

به تبلیغ زیر توجه کنید:

یک شرکت از 200 نفر جوان فعال دعوت بهمکاری می نماید

آدرس ..................

چنین تبلیغ کننده هایی گاه حتی از درج شماره تلفن نیز خودداری می کنند. کارجو براستی قبل از مراجعه نمی داند چه شرکتی و برای چه شغلی آگهی کرده است. در موارد دیگر نیز ابهامهایی برای کارجو وجود دارد. مثلا" برخی بنگاههای کوچک از منشی انتظار دارند که گاهی چای نیز برای کافرمای خود بریزد یا حتی ظرفها را نیزبشورد. البته هر چه شغل مورد آگهی تخصصی تر باشد میزان چنین ابهاماتی کمتر خواهد بود. در آگهی استخدام برنامه نویس کامپیوتر دامنه ابهامات به این گستردگی نخواهد بود. اما بطور کلی بنظر می رسد که تا قبل از ملاقات با کارفرما و گفتگو با او بدرستی نمی توان تعیین کرد که کارمند برای چه کاری و انجام چه وظایفی در نظر گرفته شده است.

امنیت محیط کار

میزان سلامت محیط کار در بنگاههایی که با آگهی های روزانه نیرو جذب می کنند، با مشاهده آگهی قابل اندازه گیری نیست.بهرحال برای یک کارجو نگرانیهایی از لحاظ سلامت و امنیت در محیط کاری وجود دارد و تردیدی نیست که در بسیاری از موارد اعمال ناشایستی در محیط کاری صورت می گیرد:

- سو استفاده های جنسی از نیروی کار: تنها به درخواست ارتباط جنسی از نیروی کار محدود نمی شود، بلکه بسیاری از رفتارهای ناشایست در ارتباطات فیزیکی و کلامی را در بر می گیرد مانند نصب دوربینهای مداربسته بدون اطلاع کارکنان در بخشهایی از محل کار که اصولا" برای کارهای شخصی افراد در نظر گرفته شده است و موارد بسیاری دیگر از ناامنیها.

- اعمال غیر قانونی: موارد نادری هم وجود دارد که آگهی دهنده بظاهر یک بنگاه اقتصادی است و درواقع در آن اعمال خلافی از کلاهبرداری گرفته تا کارهای غیرقانونی دیگر صورت می گیرد. دیر یا زود اینگونه تشکیلات به مجازات قانونی خود می رسند.کارمندان اینگونه تشکیلات نیز مورد ظن قرار می گیرند و باید بیگناهی آنها اثبات گردد.کارمند بیچاره هم بدردسر می افتد و هم بخشی از دستمزد خود را از دست می دهد.

- عدم تعهد: برخی کارفرمایان نیز به تعهدات خود در قبال نیروی کار عمل نمی کنند و گاه هنگام پرداخت دستمزد، کارمند خود را به دردسر می اندازند.

 

به فهرست فوق بازهم میتوان افزود اما یک نتیجه کلی می توانیم بدست آوریم و آن اینکه امنیت و سلامت محیط کار در مراجعه به آگهی های روزانه باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

 

روش صحیح استفاده از آگهی های استخدامی روزانه   

افراد تنبل یا ترسو که دنبال بهانه می گردند تا بیکار بودن خود را توجیه نمایند، در این مقاله مستمسکهای خوبی پیدا کرده اند و البته این گروه منتظر مقالات بعدی ما هم باشند تا حسابی دلایل موجهی برای استراحت در منزل پیدا کنند.

کاریابی از طریق آگهی های روزانه روش مناسبی برای کسانی است که تجربه کاری چندانی ندارند یا نیاز فوری دارند برای دسترسی به شغل، لیکن باید اینگونه جستجو با روش صحیح و اصولی آن صورت گیرد. در ادامه به روشهای صحیح در مورد اشاره می نماییم:

مراجعه حضوری و درخواست استخدام   

حداکثر اطلاعاتی که ممکن است در تماس تلفنی بشما گفته شود، ساعت کار، نوع فعالیت بنگاه و آدرس آن می باشد.در مورد نوع فعالیت هم گاه بطور مبهم اطلاعات داده می شود مانند اینکه ما یک موسسه فرهنگی هستیم یا اینجا یک شرکت بازرگانی است که معلوم نیست چه نوع فعالیت فرهنگی یا کار بازرگانی انجام می شود.

یادتان باشد که این بنگاهها در زمان انتشار آگهی با خیل عظیم تلفن کننده ها مواجه می شوند و اغلب تمایل ندارند با تلفن کننده ای که معلوم نیست کیست و چقدر قابلیت دارد، گفتگوی طولانی داشته باشند.در ضمن خوب یا بد صحبت کردن کسی که به تلفن ها پاسخ می گوید لزوما" رابطه مستقیمی با اعتبار آگهی دهنده ندارد. اگر می خواهید خود و دیگران را قانع سازید که دنبال کار هستید اما شغل مناسبی نمی یابید، با آگهی دهنده ها تماس بگیرید با چندتاییشان دعوا کنید و در انتها هم نتیجه گیری کنید که کار مناسبی وجود ندارد. اما اگر واقعا" دنبال کار هستید خیلی کوتاه در تلفن نوع شغل، نوع فعالیت بنگاه و آدرس آن را سئوال کنید و برای مراجعه حضوری آماده شوید.همه چیز در ملاقات حضوری بدست می آید. اگر نگران هستید که در ملاقاتهای حضوری نتیجه مثبتی حاصل نشود، حتما" ادامه این مطلب را بخوانید و فراموش نکنید که تلاش برای گفتگوهای تلفنی، معمولا" هیچ دستاوردی جز سرخوردگی ندارد.

ملاقاتهای چند گانه روزانه با کارفرمایان   

یک جوینده واقعی کار، صبحها در آغاز ساعات اداری تعداد زیادی از آگهیهای روزانه را انتخاب می کند و در یک مکالمه کوتاه تلفنی برای مراجعه حضوری وقت ملاقات می گیرد. بسیاری از آگهی دهنده ها ساعت مشخصی را برای ملاقات معین نمی کنند و مثلا" می گویند از ساعت 10 صبح تا 4 بعد از ظهر مراجعه نمایید و این برنامه ریزی ملاقاتهای روزانه را برای کارجو آسان تر می کند. می توانید بر اساس نشانی هایی که بدست می آورید، دوری و نزدیکی آنها برنامه ای برای مراجعه به محل کار آگهی دهنده ها تنظیم نمایید. کسی که در تهران زندگی می کند، می تواند روزانه حداقل به پنج بنگاه مراجعه نماید. اگر دوروز آخر هفته را در نظر نگیریم، می شود هفته ای 25 ملاقات کاری و در ماه حداقل 100 ملاقات کاری. این ارقام با تلاش بیشتر می تواند افزایش یابد.تصور نمی کنم کسی که از این روش استفاده می کند، نتیجه ای نگیرد. هر ملاقات و مراجعه جدید درواقع تجربه ای جدید خواهد بود.هزینه و زمانی که برای این هدف می گذارید بهیچ عنوان بهدر نمی رود.

اعتبار آگهی دهنده های استخدام

میزان  سابقه فعالیت هر بنگاه اقتصادی معیار مهمی برای تعیین اعتبار آن می باشد. به شرکتها و موسسات تازه تاسیس همواره می توان با تردید نگاه کرد. توجه به مدارک قانونی یک شرکت نیز اهمیت دارد. بهرحال اگر در مورد اعتبار یک موسسه و نیز امنیت محیط کار آن دچار تردید هستید، حتما" با فردی آگاه مشورت کنید. دقت کنید که مشاور شما تجربه کافی در این موارد را داشته باشد. مثلا" مشورت با یک فرد خانه دار یا با یک کارمند قدیمی دولت درباره محیطهای کار خصوصی، معلوم نیست نتیجه مثبتی داشته باشد. این افراد ممکن است بدگمانیها یا خوشبینیهای بیموردی را عنوان کنند. در هر صورت مشاوره راه مفیدی برای تصمیم گیری در موارد تردید و دودلی است. اگر به مشاوری آگاه دسترسی ندارید و در مورد سلامت و امنیت محیط کار دچار تردید و دودلی هستید( البته بعد از مراجعه حضوری و ملاقات با کارفرما) بهتر است حتی در صورت پذیرفته شدن از آن شغل صرفه نظر نمایید.

در بنگاهها و موسسات کوچک توجه به اعتبار و شخصیت مدیر مجموعه اهمیت زیادی دارد. یک توصیه مهم به جوانان جویای کار دارم و آن اینکه در انتخاب شغل تنها میزان دستمزد را معیار قرار ندهند. کارکردن در یک موسسه معتبر و محیط سالم با دستمزدی پایین تر بمراتب بصرفه تر از کارکردن در محیطی ناامن و ناسالم با دستمزدی بیشتر است.                  


اینترنت و بازار کار

در کشوری که با ماهی 500 دلار می توان زندگی متوسطی داشت و بیش از یک سوم جمعیت آن کاریر اینترنتی محسوب می شوند، شگفت انگیز است که از معضل بیکاری سخن به میان می آید. این البته معلول نگاه سنتی و ماقبل عصر اینترنتی به مقوله اشتغال و کارافرینی است.در عصر کسب و کار اینترنتی

1- این امکان برای همه افراد وجود دارد که با سرمایه مالی اندک فروشگاهی راه اندازی کنند و محصولات یا خدماتی را در معرض فروش بگذارند.

2- هر کس حرف جالبی برای گفتن دارد می تواند ژورنال الترونیکی خود را منتشر کند و از این طریق کسب درآمد نیز بنماید.

3- همه می توانند با وبسایتهای کسب درآمد همکاری کنند و با انجام وظایفی ساده حداقل درآمدی را ماهیانه بدست اورند.

اما به نظر میرسد که بخش کثیری از مردم هنوز از فرصتهایی که اینترنت در اختیارشان قرار داده است آگاهی ندارند.